2007-11-18

Holmsund och Bröderna Lundbergs-minnen

Holmsund och sonbesök i fredags och igår på dagen och Skellefteå igår på kvällen. - Mycket att blogga!

GIS-mormor inspekterade den yngre sonens hem i Holmsund. En trevlig liten lägenhet i ett naturskönt område.


En riktigt trevlig kväll hade vi med frågesport och TV-tittande. Och så pepparrotskött förstås.


Sonen dricker nykokt kaffe

I Holmsund ligger "Himmelska fridens torg", därifrån tog jag bussen in till Umeå på lördagsförmiddagen.




Jag antar att torget har fått sitt namn av Fredrik Burman. Han hade många radiokåserier därifrån och kallade torget för just "Himmeska fridens torg i Holmsund". När jag väntade på bussen talade jag med några trevliga personer som höll på att frukostera på öl. De berättade massor om Holmsund under de få minuter det tog innan bussen kom.





Efter några timmar i Umeå bar det sedan av till Skellefteå och ett besök hos de gamla arbetskamraterna Peter och Karin (och Kongo). De hade även bjudit hem Anders, som och också är en gammal arbetskamrat, och hans fru Annika. Det var en heltrevlig kväll med mycket prat om gamla minnen från Bröderna Lundbergs. Jag har nog inte pratat så mycket om Lundbergs sedan jag slutade där 1981. Innan jag kom dit funderade jag en del på hur det skulle bli. Mycket har ju hänt på 26 år och vi skulle ju kunna vara som totala främlingar för varandra. Men det var väldigt lätt att prata med alla, kvällen gick jättefort och vid 22-tiden fick jag skjuts till busstationen av Anders och Annika. 00.40 var jag tillbaka i lägenheten i Luleå.

Karin och Annika

Peter och Anders

Kongo

Här är en länk till Peters blogg

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

den översta bilden är ju Solskenet! Där bodde jag tills jag var 9 år! Guudarns vad jag saknar Holmsund, bor i sthlm nu.. /felicia 12år