2007-11-04

Det byggs i Kiruna!

Nu ser man byggkranar i Kiruna. Det har vi verkligen inte varit bortskämda med de senaste åren.

På Luossavaaras topp har byggnationen av det nya hotellet börjat. Till stor del ska magnetit, magnetisk järnmalm, användas som byggmaterial. Läs mer här: http://www.branschnyheter.se/article7580.php

















Byggkranar på toppen av Luossavaara



Även Ripans camping håller på med utbyggnad, en byggkran står vid entrén och i skogsdungen strax bakom huvudbyggnaden har ett annat bygge startat. Älsklingen och jag funderade på vad det ska bli, men vi kom inte fram till något bra.

Förslag någon?



















Vad ska detta bli?




















Har man kanske gjort något fel?


Det jag kom att tänka på var min lillebrors kommentar när jag öppnade en present som han gjort till mig. Detta var för 26 år sedan, lillebror var nästan nio år gammal och presenten var en skärbräda som han hade gjort i träslöjden. Troligtvis hans första slöjdalster. När jag hade tagit pappret från presenten och tackade för den fina skärbrädan, tittade lillebror ingående på den. Efter några sekunder sa han eftertänksamt:

"Den blé lite sné"

Det var en mycket fin present, jag har kvar den än.
























"Den blé lite sné"

Andra bloggar om: ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Godmorgon...Gissar att det har nått med Kirunas flytt att göra...OJ oj ! så många byggkranar ni då kommer att få se...

Kul med amatörteaterförening...To be or not to be...

Skärbrädan blev visst lite sne...men som synes fullt användbar...

GIS-mormor sa...

Dessa byggkranar har väl inte direkt med flytten av Kiruna att göra. Än så länge är det mest sånt som ligger under marken som flyttas. T.ex. fjärrvärmerör. Men visst, sedan när bostäder måste ersättas, då kommer vi nog att få se på byggkranar.

Ja, skärbrädan har använts mycket, det syns väl t.o.m. på bilden.

Anonym sa...

Det ska tydligen bli en ny reception och restaurang...

Anonym sa...

Och en grillkåta...

Pia sa...

Åh, vilken fin skärbräda - vad kul att ha kvar den, man blir alldeles varm i hjärtat av den :-)

Ja, OJ vad det byggs överallt :-O Vi som tänkt bygga ut huset förra sommaren insåg att det nog var kört om man ville ha lite hjälp i snickrandet, undras om det ser bättre ut till sommaren?!

Men rätt kul är det, det är här det är framtidstro nu!!

Anonym sa...

Fina bilder, jag gillar sånt barnen har gjort.

GIS-mormor sa...

Tack för informationen Sussie och Listoplisto!

Pi: Ja visst är det härligt med framtidstro! Det är verkligen skjuts i stan nu!

Hannele: Det är verkligen kul att ha kvar sådant som barnen har gjort, även om barnet i det här fallet var min 18 år yngre lillebror.