2007-11-13

ARC/INFO 7!

För alla insatta kan jag berätta att jag nu jobbar med kantkonnektering i ARC/INFO 7. Det är inte för inte jag är GIS-MORMOR. Det är riktigt kul kan jag också meddela.

För er som inte är insatta kan jag berätta att ARC/INFO 7 är en mycket kraftfull GIS-programvara som dock inte är så väldigt användarvänlig. Det är en gammal programvara, den har inte utvecklats sedan 1998. Se bilden nedan. Ni ser väl att det är en del av vegetationskartan över Jämtland som visas i bilden?




Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej GIS-mormor. Vi möts ibland på Pis blog men vi vet inte vilka vi är. Arc/Info 7 reagerade jag på. Jag jobbade nämligen på ESRI under några år och gav support på våra programvaror. Och det var väl länge sen ArcGIS kom och allt annat försvann? Coolt läsa om någon som använder Arc/Info 7! Lycka till!

GIS-mormor sa...

Hej AnnaPanna. Jo, jag har sett dig på Pis blogg men jag vet inte vem du är heller. Kul att stöta på någon för mig okänd person som känner till ARC/INFO. Om du har jobbat på ESRI, kanske jag har pratat med dig i telefonen, vem vet?

Du har rätt i att det var länge sedan ArcGIS kom, tidigt år 2000 närmare bestämt. Men jag måste säga att trots att ArcGIS har blivit bättre med varje ny version så når det ännu inte upp till gamla ARC/INFO när det gäller att hantera coverage tycker jag. Däremot är ju inte ARC/INFO användarvänligt så det stör... Vi är ett gäng 40-50-taggare på jobbet som har mer eller mindre kunskap om detta gamla program och återväxten är lika med noll.