2007-03-08

Internationella Kvinnodagen

Så här på kvinnodagen har jag funderat på vad som hänt på jämställdhetsfronten under mitt vuxna liv. Några exempel på hur det var när jag var 20 år (1975):

  • Kvinnor fick inte åka vasaloppet.

  • Det fanns inga hockey-serier för tjejer och nästan inga tjejer spelade heller hockey.

  • Damfotbollen var i kraftig tillväxt. Ung. fem år tidigare började kvinnor på allvar spela fotboll.

  • Året innan fick föräldrarna rätt att dela på ledigheten vid barns födelse.

  • Det fanns ingen lag mot könsdiskriminering i arbetslivet. Den infördes 1980.

  • Uttrycket "sexuella trakasserier" existerade inte. Men företeelsen fanns i högsta grad. Dock fanns det ingenstans att vända sig om man drabbades.


  • Se lite årtal här

    Så visst har många saker blivit bättre. Men då hade jag aldrig kunnat föreställa mig att vi år 2007 skulle ha så långt kvar till verklig jämställdhet som vi ändå har idag.

    Andra bloggar om:

    1 kommentar:

    listoplisto sa...

    Det är skithäftigt att se sådana jämförelser. När jag väntade tvillingarna fick jag en jättegammal bok om det från MVC. Där stod föräldrapenningnivåer från början av 80-talet, det var fascinerande att se hur mycket som har förändrats.
    Och ändå inte ens i närheten av TILLRÄCKLIGT mycket...

    Förresten så är du utmanad :-)
    http://listoplisto.blogspot.com/2007/03/utmaning.html