2009-05-24

Nässelsoppa

Älsklingen har haft sonbesökarhelg i helgen så jag har fått klara mig på egen hand. Ända sedan jag var liten har jag varit nyfiken på nässelsoppa och igår, lördag, fick jag äntligen chans, inte bara att äta soppan, utan vara med hela vägen, ända från plockningen. Det var tre kollegor som visade. Här följer en liten beskrivning för den som vill prova:

Först måste man plocka nässlorna, plocka de små skotten, annars blir det träigt.

Sedan repar man, behåller bara bladen och de spädaste stjälkarna.


Skölj nässlorna ett par gånger.


Förväll nässlorna i rikligt med vatten.


Slå bort vattnet efter förvällningen.


Hacka de förvällda nässlorna.


Fräs de hackade nässlorna i lite smör


Sätt till vatten, salt och kryddor som t.ex. körvel eller timjan. Till sist lite grädde.


Avnjutes med hårdkokta ägg och lite klippt gräslök.

Och vad smakade den då? Det var väldigt likt spenatsoppa men något syrligare i smaken. Riktigt gott, nässelsoppa äter jag gärna igen.

Tack till mina kära kollegor för denna upplevelse.

Andra bloggar om: , ,

5 kommentarer:

Pia sa...

Måste börja med att gratulera dig för väl genomfört Varv :-) ! Härligt! Fast synd på dina stackars tår.

Nässelsoppa är en av mina barns favoritsoppor! Det är morfar (som för övrigt är en mästare på soppor) som introducerat rätten, och vi har därefter nästan varje år även själva plockat o tillagat nässelsoppa här hemma i stan (det finns massor av nässlor ner mot Ripan ;-)

Gott o nyttigt!

Laila sa...

Mamma lagade ofta nässelsoppa när jag var liten och har även bjudit på det vid senare tillfällen. Jag åt och tyckte det smakade OK (inte jättegott, men alltså helt okej) Spenat tycker jag ju om och det är lite likt, som du säger. Men av nån anledning har det aldrig blivit av att jag själv gjort det som vuxen, trots att tomten är full av nässlor. Man borde ju faktiskt ta till vara på dem när man ändå rensar bort dem!

AnnaPanna sa...

När jag var liten fick min mamma för sig att nässlor var jättenyttigt (vilket det säkert är!). Hon plockade och frös ner i iskuber också skulle man tina en sån i ett vattenglas och svepa i sig på morgonen. Det var inte gott. Det är tyvärr min erfarenhet av nässlor så jag har inte käkat det sen jag var liten. Men din soppa ser jättegod ut!

Gunilla sa...

Nässelsoppa är något av det godaste jag vet - kokade och bjöd när dottern fyllde år för några veckor sedan.

GIS-mormor sa...

Pia: Tack! Kul med barn som gillar nässelsoppa. Jag gissar att det är väldigt roligt för dem att plocka nässlor och göra soppa med morfar.

Laila: Du kan ju prova, du har receptet här :-)

AnnaPanna: Det där verkar som det bästa sättet att skrämma barn från allt vad nässlor heter. Prova gärna soppan, jag lovar att det inte smakar som frusna nässlor...

Gunilla: Det låter trevligt. Tydligen fler än jag trodde som tycker om och gör nässelsoppa.