2007-09-29

GIS, Gävle och Gottröra

Efter en vecka med heldagsundervisning i Gävle har denna lördag blivit totalt händelselös. Jag har inte ens bäddat sängen (jag brukar faktiskt göra det även om jag inte är särskilt pedantisk annars).

I stället har jag läst massor om Gottröraolyckan 27 december 1991. Ja, jag vet, det är en konstig böjelse jag har...

Flygkaptenen på SK751 till Warsawa via Köpenhamn, Stefan Rasmusen, har en hemsida http://home3.inet.tele.dk/stefan-g/ och han har skrivit en bok som går att ladda ner som pdf här: http://home3.inet.tele.dk/stefan-g/STEFANBOG.pdf

En passagerare har skivit om sina upplevelser här: http://hem.passagen.se/gottrora/sk751swe.html och på svt.se kan man se de första Rapport-sändningarna efter att olyckan hänt: http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=56324


Nog med flygolyckor för den här gången. I morgon bär det av igen, till den andra undervisningsveckan i Gävle. Den första gick väldigt bra så nu gäller det att ladda så att den andra också blir bra. Det är ju helt nya kursdeltagare den här veckan.

           GIS-mormor gisar


           Engagerade elever




















Hösten har även kommit till Gävle.


PS. Jag lyckades undvika American Express-månglarna på vägen upp, ska försöka göra det i morgon också.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad undervisar du? Och var (förutom staden alltså)?

GIS-mormor sa...

Micke: Jag undervisar i GIS (Geografiska informationssystem). Eleverna är anställda inom lantmäteriet som jobbar med att samla in och ajourhålla grundläggande data för de allmänna kartorna i Sverige. Här i Gävle är det ung. 75 st som ska gå kursen. Under kursen håller vi till på Högskolan, det var det enda stället som hade tillräckligt stor datasal.

Efter nyår ska jag hålla samma kurs i Karlskrona och Luleå, en vecka på varje ställe.

Anonym sa...

Du ser så GIS-ig ut när du är skolfröken GIS-mormor :-)

... säger listoplisto.trött som åker på tjänsteresa i morrn. Håll ställningarna i bloggosfären så länge!

GIS-mormor sa...

Det vet du Listoplisto! Ha en trevlig resa!