2009-01-12

Släktforskning

Att lägga resultatet av sin släktforskning på nätet lönar sig, det är då ett som är säkert. Jag har fått kontakt med flera människor som jag har gemensamma anfäder med. I förra veckan fick jag ett mail från en man (Per Erik) som hade läst min mormors anor på nätet. Det visade sig att han var syssling (tremänning, andrakusin) med min mamma, han var barnbarn till en farbror till mormor som hette Bengt Aron. Bengt Aron emigrerade till USA 1895 och det var det sista vi visste om honom. Men tydligen hade han kommit tillbaka till Sverige och bildat familj här. Jag fick liv i en släktgren som dittills varit tom.


Dessutom fick jag klart för mig släktskapet till personerna på den här bilden som mamma och jag har undrat över så länge. Bilden föreställer just Bengt Aron, hans fru Teresia och tre av deras barn.


Det är ett vykort som är skrivet till min mormors syster när hon låg på "Vanföreanstalten" i Västervik. Hon låg där och behandlades för sin polio.

Och vem är det här intressant för då? Knappast någon annan än min närmaste släkt - ni andra får bara stå ut.

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Kul med rötter. Andra har tagit reda på för oss, på båda sidor. Vi har kusinträffar, var även i Finland i sommar.

Anonym sa...

Det är jättespännande sånt där! Särskilt om/när man inte vet så mycket om sin släkt innan!

AnnaPanna sa...

Jag tycker det låter jätteintressant! Det måste vara hur spännande som helst att släktforska.

GIS-mormor sa...

Hannele: Ja, visst är det kul? Vi har också kusinträffar.

Laila: Spännande var ordet! Den nufunna släktingen och jag pratade om att ordna en Kogstorp-träff. Det vore väl nåt?

Anna: Ja, det är verkligen intressant. Jag har mina anor på farfars sida i dina hemtrakter. Farfars far kom från Höja och farfars mor från Kvidinge. Så någon gång blir det väl ett besök där.