2009-01-14

Gravstenar i Okome

I september var jag och min mamma på kyrkogården i Okome (några mil från Falkenberg i Halland). Jag ville se mormors föräldrars grav eftersom jag dittills bara sett den på bild. Väl där fick jag syn på en gravsten som jag tyckte såg intressant ut. Det stod inget namn på den men väl A B C D plus födelse- och dödsdatum och lite annan text. Jag fotade den för skoj skull.

Man kan se att födelseåret är 1810 och dödsåret 1834, alltså en ung människa på 24 år ligger begravd här. När jag kom hem gjorde jag en slagning i dödboken för Okome år 1834. Det visade sig att i graven ligger Anna Beata CaspersDotter (=ABCD), hon dog i barnsäng. Och - hon var min mormors farfars mor! Jag vet om henne att hon blev föräldralös vid sju års ålder och då flyttade till sin moster och hennes man. När hon dog bodde hon på gården Lilla Okome och under sitt korta liv hann hon föda tre barn varav ett överlevde sitt första år - och det var min mormors farfar!

Här vilar min mormors mor och min mormors far.


Andra bloggar om: , ,

2 kommentarer:

oumberligating sa...

Sitter och bloggar runt så här på eftermiddagen, kan man säga att gravstenar är "vackra" ja, jag tycker det i all fall, kul med sin egen släkt historia, alltså måste en gravsten var "Oumberlig" sagt med all respekt för anhöriga och efterlevande. Tråkig nog så tror jag inte alla känner sin släkts historia, samlar på gamla fotoalbum själv, har nu ganska många och ibland undrar man var är alla efterlevande, ha en bra kväll mvh frånPeter Olofsson som med den här kommentaren vill säga att du har en fin och trevlig blogg!

AnnaPanna sa...

Detta är ju superhäftigt. Jag blir mer och mer inspirerad att börja släktforska, det är ingen i min släkt som släktforskar. Men stackars ABCD, vilket liv, vilket öde.