2009-01-25

KG Hammar

Foto: Kurt Engström, NSD

Ärkebiskop emeritus KG Hammar besökte en konferens i Luleå för ett par veckor sedan. Dagen efter var det en artikel i NSD där han var intervjuad. I den artikeln fanns dessa ord från den f.d. ärkebiskopen:

- I varje möte med en annan människa kan vi se mer eller mindre. Oftast väljer vi att se mindre. Ordet respekt betyder "titta en gång till". Varje människa är mer än sin yta, än det som vi ser vid en hastig blick.
- Så som vi blir bemötta så blir vi. Som barnet blir betraktat så blir det. Vi kan ge varandra värde.

"Ordet respekt betyder 'titta en gång till'" - det tar jag med mig. En mycket klok man KG Hammar.

Andra bloggar om: , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Han är bra.

Anonym sa...

Så kloka ord, det är nog ingen tillfällighet att Hammar blev just ärkebiskop.

Anonym sa...

Tack, nu vet jag vad jag ska svara nästa gång vi på skolan diskuterar vad respekt är. Kommer också att tänka på andra kloka ord jag hört en gång: Varje gång du möter en människa så tänk på att den människan har något att lära dig och du har också något att lära henne/honom.