2008-12-29

Kan du vissla Johanna?

Under julhelgen visas en hel del TV-program och filmer som har blivit tradition. Min favorit har växlat genom åren

Länge hade jag Kalle och hans vänner på den absoluta toppen, jag är ju uppvuxen med den och tidigare var detta den enda gång vi fick se tecknat, speciellt Disney, på TV. För länge sedan fick man också se ett inslag med Bambi på hal is, jag minns att jag tyckte om det och jag skulle vilja se det igen.

Senare upptäckte jag Karl-Bertil Jonssons julafton. Tage Danielsson var den roligaste och mest intelligenta samhällskritiker vi hittills haft. Men det märks att det gått lång tid sen filmen gjordes när man hör inledningen: "Det var en gång en jul för länge sedan, då man fortfarande kunde se fattiga människor gå omkring på gatorna". - Jag undrar vad Tage Danielsson skulle skrivit om samhället idag.

Men nu är det en annan film som blivit min absoluta favorit; Det är Kan du vissla Johanna i regi av Rumle Hammerich. Filmen som bygger på en bok av Ulf Stark har visats på julafton sedan 1994. Den handlar om Berra som önskar sig en morfar. Hans kompis Uffe hjälper honom att hitta en på ålderdomshemmet. Jag skrattar, gråter och blir varm om hjärtat av filmen. För er som inte sett den kan jag bara säga: Gör det!



Har ni några favoriter? Berätta gärna!


Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Min favorit är fortfarande Karl-Bertil. Missar den aldrig. Dagen före julafton brukar jag läsa sagan.
Din favorit är också väldigt mysigt och berör! Gott slut!

Hannele på Hisingen sa...

Johanna är fin, gott nytt år!

AnnaPanna sa...

Jag råkade se lite av Johanna nån gång, kanske förra året, och tyckte den verkade först lite konstig och sen ganska mysig. Men min favorit är Ivanhoe.
Gott Nytt År GIS-mormor!

Anonym sa...

Nej den filmen har jag aldrig sett! Kanske visas den på nån kanal som jag inte har. (Har bara de gamla vanliga..)
Jag har väl ingen jättefavorit nuförtiden, blir lätt trött på att se de mest roliga filmer, efter ett antal visningar. Men jag har tyckt att den där nyårsfilmen med grevinnan o betjänten varit hejdlöst rolig! Sedan gillar jag Svarte Orms nyår, men den har jag sett två gånger nu, det får räcka.
Idag satt jag och såg på Madicken. Astrid Lindgrens filmer tar alltid fram de där ljuva barndomsminnena på sånt härligt sätt.