2007-09-09

Kulturnatten i Luleå

I går, lördag var det "Kulturnatten" i Luleå. Det var en natt som började redan kl. 10 på förmiddagen. På flera ställen i stan, såväl inomhus som utomhus, förekom det framträdanden. Älsklingen och jag såg först "Gubbröra" från Boden som spelade gammeltjo på IOGT-lokalen.

Gubbröra Foto: Älsklingen

Sedan gick vi till Skådebanan och såg vi "Duo Favoloso", två killas som spelade gitarr helt underbart!

Duo Favoloso foto: Älsklingen

Kulturens hus fick också ett besök. Vi lyssnade på "Prima Vista" en kör med åtta kvinnor som för tillfället var decimerade till fem. Men så de sjöng! De är alltid lika bra med en stor musikalisk bredd.

Prima Vista Foto: Älsklingen

Överallt man rörde sig i stan så hände det någonting i kulturväg.

Sedan på kvällen så var det öppen repetition på "Krymplingen från Inishmaan" på Norrbottensteatern i regi av Erik Kiviniemi.

Väldigt mycket av pjäsen "satt" redan men ibland avbröt regissören för att ändra någon detalj som bara han såg. Det vi såg bådar gott, vi kommer definitivt att gå och se pjäsen när den visas (29 sept - 29 dec). Titelrollen spelades av Jens Nilsson och han imponerade än en gång! Honom har vi haft förmånen att se en gång tidigare, när han spelade i Staffan Westerbergs uppsättning "Storgatan", också på Norrbottensteatern. Jens spelade den unge Staffan på hans studentfest i vit kostym, svart skjorta och svart studentmössa. Jag minns än vad Jens skrev i programbladet till "Storgatan" om hur det var att arbeta med Staffan Westerberg:

"Jag har vinkat åt den numera döda påven, jag har klättrat på pyramiderna, jag har sett noshörningar knulla, jag har köat i 5 timmar för att se Anna Book.

Och jag har jobbat med Staffan Westerberg
/Jens Nilsson, studenten i Storgatan"


Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: