2007-09-22

American Express och nysnö

GIS-mormors liv pendlar just nu mellan Luleå-Gävle-Kiruna-Gävle-Luleå osv. Detta innebär att viss tid måste spenderas på Arlanda. Ganska OK faktiskt, det är kul att titta på flygplan, har alltid varit ett av mina lite udda intressen. Fast lite mindre kul nu när det inte finns ett enda plan av typen Dash Q400 att titta på. Men å andra sidan såg jag en Boeing 767 från Air China.

Nåväl på Arlanda blir man också allt som oftast attackerad av människor som absolut tycker att man ska ha ett American Express kontokort. "Det är så bra, man får bonus på varje krona och en jättebra reseförsäkring".

Igår var inget undantag. En ung man med svart skjorta, vit slips och vattenkammat hår spanade in mig och när jag kom när så ville han att jag skulle få ta del av hans fantastiska erbjudande. Jag förklarade då för honom att jag hade haft ett American Express kort och att jag inte var intresserad. Anledningarna till detta var:

1. Att det är dyrt att ha. Guldkortet som han ville prångla på mig kostar 1250 kronor om året

2. Att jättemånga ställen faktiskt inte tar emot Amerikan Express.
Här kontrar försäljaren att 9 av 10 försäljningsställen faktiskt tar emot kortet, något som definitivt inte stämmer med min erfarenhet.

3. Att det är väldigt krångligt att ta del av bonusen, vill man t.ex. hyra en bil för bonusen måste man beställa en "voucher" (annat ord för kupong), och för att kunna göra det måste man vara ute flera veckor i förväg osv...

Nu delger försäljaren mig lite livsvisdom, han säger: "Men livet är inte alltid som en räkmacka"

Vad menade han egentligen? Att det var värt att betala och ta en massa besvär för att få äran att använda deras kort? Alltså, jag säger bara: Det var tur att GIS-mormor var på gott humör. Annars hade det varit stor risk att jag undsluppit mig något om att "Tack, det lärde jag mig innan du ens var påtänkt", eller något annat dumt.

Jaja, han önskade mig en bra dag i alla fall, och jag honom.

För övrigt kan rapporteras att hösten kommit till Kiruna och att det ligger lite nysnö-puder på fjälltopparna.














(Förstora bilden så ser du nysnön)

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Jag fick en liten gnutta, aningens knappt märkbar men ändå lite skön Kiruna-längtan när jag såg dom där bilderna...

Pia sa...

Jag värjer mig nuförtiden från alla jobbresor så gott det går (förutom dem mellan Kra och Malmberget då...), så det är inte så ofta jag spenderar tid på Arlanda - men jag känner igen Kort-terroristerna! Jag flackar med blicken och går i zick-zack för att slippa dem, haha. Tyckte du var strong som inte lät någon syrlig kommentar lämna din mun.

Ja, det har varit några fina höst-veckor nu, spec till fjälls - där var färgerna ännu mer sprakande!

GIS-mormor sa...

Ja, Micke och Pi, visst är det underbart fint i Kiruna och fjällen på hösten.

Nu ska jag snart till Arlanda igen, få se om jag lyckas undvika kortmånglarna den här gången.

Unknown sa...

Tur att man ser fattig ut, aldrig någon som frågar mig....

Anonym sa...

Passerade där i tisdags. Låtsades ha väldigt bråttom (men det var nära att jag fastnade i Åre folkets nät istället - fast de såg betydligt trevligare ut än slipsnissarna). Ha en bra helg

Anonym sa...

När jag var på Scandinavian Masters i somras (=golftävling) stod det som en mur av människor och skulle "prångla på" besökarna GOlfkortet. Det är typ Eurocard med någon golfkoppling. Om man ansökte om det fick man fri entre alla dagar plus plats på VIP-läktaren.
Man kände sig som en rugbyspelare som försökte parera motståndarna när man försökte ta sig förbi den muren. Jag gillar det inte....