2007-04-30

Ljuset

Snart har vi midnattssol igen! :-)


Den här bilden togs igår kväll klockan 10. Det är lika härligt varje år den här tiden när man börjar märka att snart är det inte riktigt mörkt på hela natten. Och om en månad lyser solen hela natten! Det är lika fascinerande varje år.

Men det finns en sak som jag inte förstår. I Kiruna har vi midnattssol från 30 maj till 14 juli (ungefär). Det gör sex veckor midnattssol. Men motsvarande tid polarnatt är inte alls lika lång. Polarnatten varar från 9 december till 2 januari, alltå tre och en halv vecka.
Vad beror det på?
Varför är de inte lika långa?
Nån som har någon teori?

Andra bloggar om: , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ingen teori. Men jag tycker det är orättvist. Kanske för att jag älskar mörkret... men i år ska det bli så skönt med ljus!

Anonym sa...

Det beror till viss del på att jordens bana runt solen inte är rund, utan elliptisk. Den del av varvet då jordaxelns lutning gör att vi får mindre sol går helt enkelt fortare. Alltså varar polardagen längre än polarnatten på det norra halvklotet, medans pingvinerna får leva med att ha det tvärtom. Sedan har det nog också någonting att göra med ljusbrytningen i atmosfären som gör att det totalt sett på jorden är mer dag än natt.

GIS-mormor sa...

Tack så mycket för det svaret Micke! Äntligen en förklaring på detta som jag undrat så länge över :-)