2007-07-27

GIS-mormor tillbaka!

För ett par dagar sedan kom Älsklingen och jag tillbaka till Kiruna efter en underbar vandringsvecka i trakterna kring Ischgl, Österrike. Resan utgick för vår del från Göteborg där vi steg på bussen kl. 8.00 fredagen den 13(!) juli. Dagen innan hade vi firat min pappas 75-årsdag. Sedan följde två ganska tråkiga dagar i buss. Men det var snabbt glömt när vi kom ner till Alperna.



För det första hade vi en sådan sagolik tur med vädret. Veckan innan vi kom hade det varit 7-12 grader med regn med åska. Men när vi kom blev det upp emot 30 grader varmt i byn. Som tur var skulle vi vandra på högre höjder där det var svalare.

För det andra är det så sagoligt vackert i Alperna. Vi gjorde sex olika dagsturer och efter varje tur kom vi tillbaka till vårt hotell, badade jacuzzi och åt middag. För det mesta tog vi en lift i början av vandringen så att vi kom upp på högre höjd direkt.

Det var mycket roligar än vi förväntat oss att åka på en gruppresa också. Många trevliga medresenärer. Det underlättade förstås att vi alla var intresserade av att vandra. Några ville vandra långt och fort, andra kort och sakta, men alla ville vandra!

Men allting har ett slut och i lördags morse startade bussresan hem från Ischgl. Söder om Berlin mötte vi regnet och sedan regnade det ihärdigt hela vägen till Göteborg. Om någon funderar över att åka på vandringsresa så säger jag bara: Gör det!

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken bild, vilket äventyr
(min mor fyllde också 75 år i sommar, i Tuve :)

Anonym sa...

Vi gjorde den motsatta resan - till Norrbotten och körde 250 mil på en vecka.

GIS-mormor sa...

Tack Hannele! Ja, det var verkligen ett äventyr!

Vita: Det verkar jobbigt att köra så mycket. Det var tillräckligt jobbigt att åka buss till Österrike. Men det var kul att ni besökte Norrbotten :-)

Pia sa...

Vad härligt ni verkar haft det! Minns tillbaka till en vandring i Dolomiterna vi gjorde för många år sedan, det är så vackert i bergen!

tallen sa...

Villken skön resa.
själv blev jag oförvillig sammalare tack vare ett frimärksarv från min far. Bara att köpa frimärks lista och börja kolla. Ja och där sitter jag nu, men de börjar faktiskt bli kul.
Fast helt oskyldig är jag inte typ lite lik dig.
När ja tänker efter så har jag 2 ica kassar med hotell tvålar i garderoben. Reste en hel del förr och fick för mig att ta hem en hotell tvål från varje hotel jag bodde på runt detta jordklot, va man nu ska med dom att gjöra.
Kram
tallen

Anders sa...

Alperna verkar fint att vandra i - härlig bild! Var i Skottland härom året med en kompis. Förbokat boende och bagagetransport längs Great Glen Way i en vecka. Det gav mersmak och Österrike skulle vara bra om man vill vandra under sommaren och ha lagom temperatur. Får se vad det blir nästa sommar./Anders