2007-02-17

Lars Winnerbäck - del 1

För ett par år sedan visste jag inte vem Lars Winnerbäck var. Jag hade förstås hört namnet men jag hade ingen aning om vilken sorts musik han spelade. Men så framförde han sin "Elegi", jag tror det var på grammisgalan. GIS-mormor blev helt såld! Jag tog reda på andra låtar han gjort och upptäckte en helt fantastisk poet! Vad sägs t.ex. om denna miljöbeskrivning:

"Där elljusspåren ledde hem till middagstid.
Där allting var modernt runt sjuttisju.
Där låghusen slutade och skogarna tog vid,
där bodde jag, där bodde du.
Där bodde jag & du."
-
Ur "Hjärter dams sista sång"

Finns det någon i Sverige uppvuxen person som inte får en helt klar bild av hur bostadsområdet såg ut?

Nästa fråga är: Hur kan en så ung man skriva texter som så på djupet tilltalar en tant på andra sidan halvsekelsgränsen? Är det han som är mogen och insiktsfull? Eller är det jag som är sent utvecklad? - Hmm. Jag låter nog bli att besvara den frågan. I stället får ni ytterligare några rader:

"Stackars mannen med medaljer
som bara putsar sina minnen
Han sitter tyst bland gammalt skrot
Kan inte se för allt sot
Att ingen sitter mittemot"
- Ur "Stackars"

www.winnerback.net

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Även på oss yngre (13)träffar winnerbäck rakt i hjärtat