2008-02-03

Var lite medkännande LKAB!

Nu är det ett dygn sedan den tragiska olyckan i LKAB:s Kirunagruva. En 21-årig man omkom i raset. Ansvariga från LKAB har uttalat sig och talat om en "seismisk händelse" (=ras) och man bedyrar att "Det här var inget vi kunde förutse". Ingenstans läser eller hör jag att bolagsledningen beklagar den unge mannens död, att de tänker på hans familj.

Till slut får vi ett uttalande från LKAB:s VD Martin Ivert. Han ska väl ändå visa medkännande? Nädå, det närmaste han kommer är att säga att "varje dödsolycka är en katastrof". Han preciserar dock inte för vem det är en katastrof. Det kan lika väl vara för bolagets vinst som för den omkomnes anhöriga.

En ung människa som just börjat sitt vuxenliv finns inte mer, och VD:n säger: "Självklart är inte det här bra för imagen, därför måste vi ta tag i säkerhetsfrågorna." Jag svär inte på min blogg, annars hade jag skrivit två ord som båda börjar på F.

Heder åt Magnus Stålnacke, en gruvarbetare och vän till mig. På sin blogg sänder han tankar till den omkomnes familj.


Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: