2007-08-18

Att vända på saker....

Jag roar mig ibland med att vända på saker, alltså inte fysiska saker som soffor och bilar och sånt, utan meningar, uttalanden som gjorts eller skrivits. Resultatet blir ofta tänktvärt. Ett exempel:

DN har en intressant artikelserie om kreativitet. I den papperstidning där man publicerade den andra artikeln i serien hade man en liten rubrik på förstasidan om densamma. Där stod ungefär så här:

Kreativitet får inte förväxlas med intelligens; många logiskt tänkande och intelligenta personer är ganska fantasilösa.

Hmmmm... Tänk om vi skulle ta och vända på det hela; Många fantasifulla personer är ganska ologiska och ointelligenta... Nä, så kan man väl inte skriva??? Det vore inte pk (tack Listoplisto för förklaringen till vad pk betyder. Jag lär mig ;-)

Här är en länk till en fantasilös organisation.

Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tjenare, tack för välkommnandet på min blogg, varit mycket med allt möjligt, men nu är man på fötter igen med ett trasigt knä, kul å intressant att få läsa sin blogg
Kram Magnus

Anonym sa...

131-135 poäng på båda...
Din son eller vad =)

Anders/Ysse sa...

Ja, men du. Det är precis mina fördomar om Mensa. Fantasilösa. Men så är det ju ocksa helt galet att försöka sammanfatta intelligens i en siffra.

Likaväl som en naturterapeut jag träffat, som hävdade att man kunde bestämma hur en människa mådde genom "aurans" frekvens. Återigen en enda siffra.

Endimensionalitet - nej tack!

GIS-mormor sa...

Magnus: Tack, hoppas du håller dig på fötter.

Sonen: Jag är inte förvånad :-)

Anders: Det är det jag menar. Vänd på saker. Det är nyttigt!

Anonym sa...

Intressant blogg du har!!!
Men du, vill du bli utmanad????
Titta in hos mig så ser du ...

Anonym sa...

Kul tanke; fantasifulla personer är ganska ologiska :)
Men vad ska man med intelligens till, om man inte kan använda det vettigt?